Suomessa on tehty viimeisen vuoden aikana jo seitsemän perhesurmaa. Perheenisän epäillään surmanneen perjantaina 13. huhtikuuta Helsingin Bulevardilla sijaitsevassa kerrostalohuoneessa vaimonsa ja kaksi lastaan. Tämän jälkeen mies teki itsemurhan. Hän ajoi autollaan rekan alle Porvoossa.
Perheenisä oli 40-vuotias tekniikan tohtori ja menestyvä mies. Vaimo oli 38-vuotias, tyttäret yksi- ja kolmevuotiaita. Surmien syy ei ole vielä selvinnyt.
Tammikuussa Helsingin Laajasalossa sattunutta perhesurmaa selvitetään parhaillaan oikeudessa. Murhista syytetty 37-vuotias mies oli yrittänyt hakeutua hoitoon vain vähän ennen tekoaan. Mies surmasi vaimonsa sekä neljä- ja yksivuotiaat lapsensa. Tämän jälkeen hän sytytti kotinsa tuleen.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö pohtii perhesurmia. Niinistön mukaan viime aikoina poikkeuksellisen paljon tapahtuneita veritekoja on hankala ymmärtää tavallisella järjellä. Niinistö hämmästelee, kuinka ihmisen mieli voi sumentua niin täysin, että hän kykenee tällaisiin tekoihin.
– Meidän pitäisi hyväksyä myös epäonnistuminen. Oma kunnia ei saisi olla niin tärkeä, että tällaista tapahtuu. Vaikeuksista pitäisi pystyä puhumaan läheisilleen, presidentti sanoo.