Pääsykokeet halutaan pois

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.08.2017

Opetusministeriö haluaa poistaa yliopistojen pääsykokeet.

Monet yliopistot ja korkeakoulut järjestävät opiskelijoille pääsykokeita. Täytyy lukea paljon ja valmistautua hyvin, jos haluaa menestyä pääsykokeissa. Sitten pääsee opiskelemaan esimerkiksi lakia tai lääketiedettä.

Monet osallistuvat myös kalliille valmennuskursseille.

Nyt ministeriö haluaa, että pääsykokeet poistetaan. Yliopistoihin pääsisi ylioppilastodistuksen perusteella.

Kaikki eivät pidä ehdotusta hyvänä. Monet sanovat, että ylioppilaskirjoituksista tulee liian tärkeitä. Jos epäonnistuu siellä, on vaikea saada opiskelupaikkaa.

Toiset pitävät ehdotusta hyvänä. On raskasta valmistautua ensin ylioppilaskokeisiin ja sitten heti pääsykokeisiin. Todennäköisesti tulevaisuudessa järjestetään jonkinlaisia pääsykokeita, mutta monet opiskelijat saavat opiskelupaikan todistuksen pisteillä.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)