Viime viikolla Juha Sipilä joutui selittämään asiaa. Chempolis-yhtiö oli mukana pääministerin matkalla Intiassa helmikuussa. Monet suomalaiset yritykset osallistuivat matkalle. Matkan tarkoitus oli lisätä suomalaisten ja intialaisten yritysten yhteyksiä. Ongelma on se, että Sipilän kaksi aikuista lasta omistaa osan Chempolis-yhtiöstä.
Viime syksynä Fortum osti osan Chempoliksesta. Fortum on suomalainen yritys, josta valtio omistaa suurimman osan. Pääministeri Sipilä vastaa hallituksessa valtion yrityksistä.
Nyt monet ihmettelevät, onko Sipilä yrittänyt tukea yritystä, jossa hänen sukulaisensa ovat osakkeenomistajia. Samanlainen keskustelu syntyi, kun hallitus antoi lisää rahaa kaivosyhtiö Terra Famelle. Sipilän sukulaiset olivat osakkaina yrityksessä, joka teki yhteistyötä Terra Famen kanssa.
Sipilä sanoo, että hän ei ole vaikuttanut yrityksiin, jotka olivat Intian-matkalla.
– Olen yrittänyt tehdä asiat niin oikein kuin osaan. Minulla ei ole hävettävää, hän sanoo.
Asiantuntijat kuitenkin sanovat, että pääministerin pitää olla tarkka. Näyttää pahalta, jos häntä edes epäillään puolueellisuudesta.
– Nämä keskustelut heikentävät luottamusta Sipilään, sanoo valtiotieteen professori Göran Djupsund Ylen haastattelussa.
