Oulu valittiin Euroopan kulttuuripääkaupungiksi kesäkuun alussa. Valinnan tekivät asiantuntijat eri Euroopan maista. Oulu voitti kisassa Savonlinnan ja Tampereen.
Euroopassa on vuonna 2026 kaksi kulttuuripääkaupunkia. Toinen kaupunki valitaan myöhemmin. Kaupunki on Slovakiasta.
Euroopan kulttuuripääkaupunki on Euroopan unionin eli EU:n ohjelma. Ohjelman tarkoitus on esitellä Euroopan monipuolista kulttuuria.
Suomesta on aiemmin ollut kaksi kulttuuripääkaupunkia. Helsinki oli kulttuuripääkaupunki vuonna 2000 ja Turku vuonna 2011.