Notre Dame rakennetaan uudelleen

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.04.2019

Pariisin Notre Dame korjataan. Kunnostustöihin on jo lahjoitettu melkein miljardia euroa. Notre Damen katedraali syttyi tuleen 15. huhtikuuta.

Notre Dame on kuuluisa kirkko Ranskan pääkaupungissa keskellä Pariisissa.

Palon syytä ei tiedetä. Kirkon kunnostus- ja entisöintityö alkoi viime vuonna. Saattaa olla, että tulipalo sai alkunsa kunnostustöiden takia. Palomiehet saivat palon sammutettua vasta muutaman tunnin kuluttua.

Katedraali tuhoutui pahasti. Räjähdysmäinen tulipalo tuhosi kirkon keskitornin ja katon. Suuri osa kirkosta pelastui kuitenkin. Kirkko voidaan korjata.

Notre Damen kuuluisat urut ehdittiin pelastaa. Suuri osa taideteoksista kannettiin myös turvaan. Niitä säilytetään taidemuseo Louvressa.

Notre Dame on yli 850 vuotta vanha. Katedraali on Pariisin tunnetuimpia nähtävyyksiä. Notre Dame on Unescon maailmanperintökohde ja kulttuurihistoriallisesti erittäin merkittävä rakennus. Notre Dame merkitsee pariisilaisille paljon. Monet itkivät, kun katedraali paloi.

Rikkaat ihmiset ja yritykset lahjoittaneet rahaa korjaukseen. Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoo, että Notre Dame rakennetaan uudelleen viidessä vuodessa. Pariisissa järjestetään kesäolympialaiset vuonna 2024. Notre Dame halutaan kuntoon siihen mennessä.

Lähteet STT, HS

7 kommenttia artikkeliin ”Notre Dame rakennetaan uudelleen”

  1. Ihmisten lahjoittama rahat osoittavat, että maailmassa on edelleen hyviä ihmisiä … Onnittelut

    Vastaa
  2. Mielestäni on olemassa joitain vanhoja rakennuksia, jotka ovat jo liian vanhoja jatkamaan hyödyllisyyttään, ja ne vievät tilaa, josta voidaan rakentaa uusia ja moderneja taloja, jotka tuottavat enemmän tuloja kirkolle ja koko maalle. Ne tulisi purkaa ja antaa tilaa uudelle tulevaisuudelle!

    Vastaa
  3. Olen sama mieltä Andrei Baliuk ,että tämä on hieno historiallinen muistomerkki, uskon, että se palautetaan ehdottomasti. Näin Notre Dame televisioista se on todalla kauniis ja ison kirkko,monet ihmiset haluavat käydä siitä.Se saa paljon rahat maahan .pitää korjata tämä kirkko nopeasti ja pitää kaikein maat osallistuvat korjaukseen.

    Vastaa
  4. Ihmiskunta on aina surullinen historiallisten paikkojen tuhoamisesta tai vahingoittumisesta, koska niistä tulee suoraan ja välillisesti koko ihmiskunnan omaisuutta. Tässä taas pahoittelut Pariisin Notre Damen katedraalin palamisesta ja vaurioista. Vakavista vahingoista huolimatta on ilahduttavaa toipua toivosta. Kiitos lahjoittajille ja niille, jotka ovat tehneet tämän suuren työn korjaamisen ja entisöinnin.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)