Norja ja Ruotsi

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Norden.org
Uutinen julkaistu: 09.04.2014

Norja ja Ruotsi ovat Suomen rajanaapureita pohjoisessa ja lännessä. Kumpaankin maahan Suomella on läheiset välit.

Norja on pohjoismaiden rikkain maa

Norja rikastui öljystä, jota löytyi merestä. Norjassa asuu viisi miljoonaa ihmistä. Idässä Norjan naapurimaa on Ruotsi. Lännessä Norjaa rajaa Atlantin valtameri. Merenkulku ja kalastus ovat perinteisesti olleet Norjalle tärkeitä.

Norja on monarkia eli kuningaskunta, jonka kuningas on Harald V. Norja on kuitenkin demokraattinen maa, aivan kuten muutkin Pohjoismaat. Eduskuntaa kutsutaan Norjassa nimellä Stortinget. Norja ei kuulu Euroopan unioniin, mutta se kuuluu sotilasliitto Natoon. Norjan pääkaupunki on Oslo.

Norjassa on paljon tuntureita eli korkeita vuoria ja vuonoja. Vuonot ovat pitkiä, syviä ja jyrkkärantaisia lahtia.

Norjalaisia pidetään urheilullisina. He hiihtävät ja vaeltavat mielellään luonnossa. Norjalaiset ottavat eväspaketin mukaan sekä töihin että kouluun. Paketissa on yleensä voileipiä. Norjalaiset eivät yleensä syö lämmintä ruokaa lounaaksi.

Ruotsi on Suomen läntinen naapuri

Ruotsissa on 9,5 miljoonaa asukasta. Se on Pohjolan suurin maa. Pinta-alaltaan Ruotsi on viidenneksi suurin maa Euroopassa. Ruotsin pääkaupunki on Tukholma. Ruotsi kuuluu Euroopan unioniin.

Ruotsi on kuningaskunta kuten Norja ja Tanskakin. Ruotsin valtionpäämies on kuningas Carl XVI Gustav. Todellisuudessa korkein valta on kuitenkin hallituksella ja eduskunnalla.

Ruotsi on jo kauan ollut rikas maa. Hyvinvointi johtuu ainakin siitä, että Ruotsi ei ole ollut mukana sodissa 200 vuoteen.

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat tärkeitä arvoja ruotsalaisille. Ruotsi onkin auttavainen maa. Se on ottanut suuria määriä pakolaisia

monista hätää kärsivistä maista.

Ruotsalaiset tunnetaan myös siitä, että he ovat kovia keskustelemaan. Monien mielestä ruotsalaiset haluavat aina, että kaikki olisivat lopulta samaa mieltä. Muuten heidän on vaikea tehdä päätöksiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)