– 4 desilitraa esikäsiteltyjä nokkosia
(2 litraa tuoreita)
– 3 munaa
– 5 desilitraa maitoa
– 2 desilitraa spelttijauhoja
tai grahamjauhoja
– 2 desilitraa vehnäjauhoja
– 2 teelusikallista suolaa
– 2 ruokalusikallista voita
• Pese nokkoset ja kiehauta niitä kattilassa 2–3 minuuttia.
• Viilennä nokkoset sitten nopeasti kylmässä vedessä ja purista niistä vesi.
• Hienonna nokkoset teho-
sekoittimella tai veitsellä
leikkuulaudalla.
• Vatkaa munat 2,5 desilitraan maitoa.
• Sekoita suola ja jauhot
ja lisää ne joukkoon.
• Kun seos on sileää, kaada joukkoon loput maidosta ja sekoita.
• Sekoita lopuksi joukkoon nokkoset.
• Anna lettutaikinan turvota hetki.
• Paista suuria lettuja ja täytä ne vaikka
savukalalla tai kotijuustolla.
Vihje!
Kun poimit nokkosia, muista käyttää käsineitä. Nokkonen polttaa ihoa.
Valitse sellainen paikka, jossa maa on puhdas. Älä poimi nokkosia, jos koirat ovat virtsanneet lähistöllä.
Nokkosia ei kannata poimia vilkkaan tien varrelta eikä ulkohuussien takaa tai lehmien laitumilta.
Voit käyttää lettuihin nokkosten sijaan hyvin myös pinaattia. Monia muitakin luonnonvaraisia kasveja voi käyttää ruoanlaitossa. Tällaisia kasveja kutsutaan myös villiyrteiksi.
