Nimilakia uudistetaan. Nimilaki säätelee, millaisia etu- ja sukunimiä suomalaiset voivat käyttää. Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa lakiin muutoksia, jotka lisäävät vaihtoehtoja nimien antamiselle.
Työryhmä ehdottaa, että etunimiä saa olla enintään neljä. Nyt niitä saa olla enintään kolme. Etunimet saisivat olla peräisin muualta kuin Suomesta, esimerkiksi venäjän, turkin tai arabian kielen etunimistä.
– Nykyinen nimilaki ei ole hyvä. Sitä pitäisi muuttaa. Esimerkiksi maahanmuuttajalla voi olla monta etunimeä, sanoo arabiankielinen Shadi Hatem. Hänellä itsellään on kuitenkin vain yksi etunimi.
Sukunimiä saisi yhdistellä
Työryhmä ehdottaa, että kahdesta sukunimestä voisi tehdä erilaisia yhdistelmiä. Lapsella voisi olla sekä äidin että isän sukunimi.
Lapsen nimi voisi siis olla Matti Timo Juha Kari Virtanen Korhonen. Siinä on neljä etunimeä ja isän ja äidin sukunimet.
Molemmat puolisot voisivat ottaa sukunimeksi kaksoisnimen. Se voisi olla Virtanen Korhonen tai Korhonen Virtanen. Järjestyksen saisi päättää itse.
Nyt se on mahdollista vain toiselle puolisolle. Useimmiten sen valitsee nainen. Avopuolisot voisivat ottaa yhteisen sukunimen, jos he ovat asuneet yhdessä vähintään viisi vuotta
Nimilakia halutaan muuttaa, koska kansainvälisten perheiden ja avoliittoperheiden määrä kasvaa. Vanhemmat antavat lapsille yhä yksilöllisempiä nimiä. Lain muutos helpottaa sitä.
Lähteet Helsingin Sanomat, Yle
