Viime vuonna metsästyskortin suoritti 19 000 naista. Moni nainen kiinnostuu metsästyksestä koiraharrastuksen ja retkeilyn myötä. Riistakeskuksen mukaan suurin osa metsästäjistä on kuitenkin edelleen miehiä. Heidän määränsä säilyi viime vuonna ennallaan.
Metsästyskortin suoritti viime vuonna melkein 300 000 miestä. Useimmat metsästävät naiset ovat 45–49-vuotiaita. Sen sijaan suurin osa metsästävistä miehistä on vähän tätä vanhempia, yleensä 55–59-vuotiaita.
Metsästys on todella suosittu harrastus Suomessa. Harrastajia on 10-vuotiaista yli 90-vuotiaisiin saakka.
Sorsanmetsästys käynnissä Vesilintujen metsästyskausi alkoi Suomessa 20. elokuuta. Vesilintujen metsästyskauden aikana saa ampua esimerkiksi sorsia, haahkoja, kanadanhanhia ja nokikanoja. Suosituin riistalintu on sorsa. Sorsanmetsästysaika jatkuu joulukuun loppuun saakka.
Hirvenmetsästys on erityisen suosittua Suomessa. Hirvien määrä on kuitenkin vähentynyt viime vuosina, koska niitä on metsästetty paljon. Hirvenmetsästykseen osallistuu jopa 100 000 metsästäjää.
Suomessa saavat metsästää vain ne, jotka ovat suorittaneet metsästyskortin ja maksaneet riistanhoitomaksun. Riistanhoitomaksu on 33 euroa vuodessa. Metsästyskortin suorittamiseen kuuluu metsästäjätutkinnon läpäiseminen.
