Mistä aloitan?
Ensimmäiseksi vien tarpeettomat talvivarusteet kierrätykseen ja kirpputorille. Sitten siirrän talvivaatteet, -kengät ja -urheiluvälineet säilöön varastoon, vaatehuoneeseen ja kaappeihin. Ennen säilytystä vaatteet ja kengät on kuitenkin hyvä huoltaa. Se sujuu näillä ohjeilla:
Talvivaatteiden huolto
• Tarkista vaatteiden pesulapuista,
miten ne saa pestä.
• Lajittele takit ja muut ulkoiluvaatteet koneella
pestäviin, käsin pestäviin ja niihin,
jotka pitää viedä pesulaan. Esimerkiksi villa- ja untuvavaatteet eivät yleensä kestä konepesua.
• Puhdista vaatteet ohjeiden mukaan.
Jos vaate ei ole likainen, sen voi tuulettaa.
Korjaa tai vie korjattavaksi vaatteet,
jotka ovat rikki.
Talvikenkien huolto
Harjaa talvikenkien pohjat esimerkiksi vanhalla tiskiharjalla.
• Pyyhi kengät nihkeällä rätillä
ja vie ne ulos tuulettumaan.
• Rasvaa puhtaat nahkakengät kenkärasvalla
ja kiillota ne pehmeällä liinalla.
• Työnnä kenkiin sanomalehtipaperia niin,
että ne säilyttävät muotonsa,
mutta eivät pullota.
• Korjauta rikkinäiset kengät suutarilla.
Sitten voikin ottaa esiin lämpimien säiden varusteet.
Lähteet martat.fi, siivous.info
Tarkempia ohjeita siivoukseen löydät Marttaliiton sivuilta: martat.fi.
tuo oli , tärkeetä tietoa kaikille .