Melkein 30 miljoonalla ihmisellä on ollut koronavirustauti. Moni ihminen voi myös kantaa virusta, vaikka heillä ei olisi taudin oireita.
Sairastuneilla on usein vain lieviä oireita, mutta joillekin ihmisille tauti voi olla vakava. Monen maan viranomaiset haluavat, että koronaa vastaan kehitetään rokote nopeasti.
Rokotteen ansiosta vähemmän ihmisiä sairastuu tautiin vakavasti. Rokote suojaa siltä sairaudelta, jota vastaan on saanut rokotteen. Rokote auttaa kehoa tunnistamaan viruksia tai bakteereja niin, että ihminen ei sairastu tautiin.
Turvallisen rokotteen kehittämiseen menee monta vuotta. Viranomaisten täytyy hyväksyä rokote ennen kuin sitä voi käyttää. Monet haluavat kehittää koronarokotteen nopeasti.
Monet maat kehittävät rokotetta
Tällä hetkellä maailmassa kehitetään yli 300 erilaista koronarokotetta. Rokotteet eivät ole vielä valmiita. Noin 40 erilaista rokotetta testataan jo ihmisillä, ja yhdeksän rokotetta on melkein valmiita. Koronarokotteita testataan esimerkiksi Englannissa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Saksassa ja Venäjällä.
Kiina ja Venäjä ovat jo hyväksyneet omat rokotteensa, vaikka niiden testaaminen on vielä kesken. Myös Arabiemiirikunnat on hyväksynyt kiinalaisen rokotteen.
Ensimmäinen täysin valmis rokote saadaan todennäköisesti vasta vuoden päästä. Sitä ennen satojen tuhansien ihmisten täytyy testata rokotetta, jotta selviää, toimiiko rokote.
Lähteet WHO, BBC, NY Times
Monet maat haluavat kehittää rokette. Kokomailmassa kehitetään yli 300 erilaista koronarokettea. 40 erilaista rokette testetaan ihmisillä. Kahdeksan rokotetta on melkein valmiita. Se on hieno uutinen. Toivottavasti ihmiskunnat voi ratkaisua tätä aihetta.