Miten pääsee kansalaiseksi?

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Pertti Nisonen
Uutinen julkaistu: 07.12.2017

Suomen kansalaiseksi voi päästä, jos hakija täyttää muutamia ehtoja.

Noin 10 000 ihmistä vuodessa saa Suomen kansalaisuuden. Syntyneiden lasten lisäksi Suomi saa siis 10 000 uutta kansalaista joka vuosi.

Kuka on kansalainen?

Kansalainen on valtion jäsen. Kansalaisella on oikeuksia ja velvollisuuksia. Hänellä on oikeus Suomen passiin.

Hän saa äänestää ja olla ehdolla vaaleissa. Suomen kansalainen on myös Euroopan unionin kansalainen.

Kansalaisella on velvollisuus noudattaa Suomen lakeja. Hänellä on velvollisuus puolustaa maata.

Miten pääsee kansalaiseksi?

Ulkomaalainen voi päästä Suomen kansalaiseksi. Kansalaisuutta voi hakea Maahanmuuttovirastosta eli Migristä.

Lähde Migri

6 kommenttia artikkeliin ”Miten pääsee kansalaiseksi?”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)