Matti Nykänen oli yksi kaikkien aikojen parhaista mäkihyppääjistä. Hän voitti 1980-luvulla neljä kultamitalia olympialaisissa ja kuusi kultamitalia maailmanmestaruuskisoissa.
Nykäsen urheilu-ura päättyi 1990-luvun alussa. Sen jälkeen hän oli muiden muassa viihdetaiteilija ja laulaja. Lehdet kirjoittivat Nykäsen elämästä paljon juttuja. Nykäsellä on paljon ongelmia yksityiselämässä. Hän käytti paljon alkoholia.
Nykänen tuli tunnetuksi myös sanonnoistaan kuten ”elämä on laiffii” ja ”fifty – sisxty”. Nykäsestä on tehty elokuva ja useita elämäkertoja.
Nykänen oli kotoisin Jyväskylästä. Jyväskylän kaupunki järjesti maanantaina suruliputuksen Nykäsen muistoksi.
Nykänen oli tunnettu myös ulkomailla. Monet lehdet Pohjoismaissa ja Saksassa kirjoittivat Nykäsen kuolemasta ja muistelivat hänen uraansa mäkihyppääjänä.
Lähde STT
mualllla on ikävää mattilla