Matkustaminen Suomeen helpottuu

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.09.2020

Matkustusrajoitukset Suomeen helpottuvat pian. Hallitus päätti asiasta viime viikolla.

Matkustusrajoituksia on asetettu Suomessa ja monissa muissa maissa, jotta koronaviruksen leviäminen hidastuu. Rajoitusten takia matkailu ja lentoliikenne ovat joutuneet suuriin vaikeuksiin.

Hallitus mietti viime viikolla kauan, miten matkustusrajoituksia voi lieventää, vaikka koronavirus leviää yhä. Hallitus päätti uusista rajoituksista lopulta viime torstaina.

Rajoitukset perustuvat maiden tartuntamääriin. Suomi asetti uuden arvon rajoituksille. Se on 25 tartuntaa 100 000 asukasta kohti. Aiemmin raja oli 8 tartuntaa 100 000 asukasta kohti.

Jos siis maassa on vähemmän kuin 25 tartuntaa 100 000 asukasta kohti, maasta saa matkustaa vapaasti Suomeen. Niinpä Suomeen saa matkustaa vapaasti esimerkiksi Ruotsista, Saksasta ja Norjasta. Muutos astuu voimaan 19. syyskuuta.

Rajoitukset muuttuvat seuraavan kerran marraskuun 23. päivänä. Silloin Suomeen saa tulla myös maista, joissa on enemmän kuin 25 tartuntaa 100 000 asukasta kohti. Matkustajan pitää kuitenkin todistaa, että hänellä ei ole koronatartuntaa.

Lähteet: STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)