Ehkä suurin suomalainen uimarilupaus on nuori Matias Koski. On kuitenkin mahdollista, että hän ei tulevaisuudessa kilpaile Suomen väreissä. Matias Koski asuu Yhdysvalloissa Atlantassa, mutta edustaa kotimaassaan Suomessa Heinolan Iskua. Koski oli mukana myös Lontoon olympialaisissa 200 metrin, 400 metrin sekä 1 500 metrin vapaauinnissa. Hän ei päässyt jatkoon alkueristään. Vasta 18-vuotiaalla uimarilla on kuitenkin vielä aikaa ja mahdollisuuksia. Hänen tavoitteensa ovat tulevaisuudessa.
Matias Koski on jo palannut takaisin Atlantin valtameren taakse Yhdysvaltoihin. Hän myöntää, että etenkin päämatka, 1 500 metrin uinti, sujui Lontoossa huonosti. Kosken mukaan syynä saattoi olla puutteellinen valmistautuminen kisoihin. Uimari muistuttaa, että olympialaisissa uiminen toi hänelle kovaa kisakokemusta.
– Tavoitteeni olivat kovemmat. Ensi kerralla sitten.
Koski harjoittelee todella ahkerasti ja ui paljon. Näin hän hankkii itselleen kestävyyttä, jota tarvitaan pitkillä matkoilla. 1 500 metrin uintimatka kestää kilpauimarilta 15 minuuttia. Se on koko keholle kova suoritus. Koski ui viikossa melkein 100 kilometriä. Suomessa ainoastaan Antti Kasvio ja Jani Sievinen harjoittelivat yhtä ahkerasti.
– Laji on vaikea ja kova, Koski toteaa. Hän uskoo, että hänen pituutensa auttaa häntä. Koski on peräti 195 senttimetriä pitkä.
– En tarvitse uinnissa ehkä yhtä monia vetoja kuin kilpakumppanini, koska raajani ovat niin pitkät, uimari arvelee.
Koski aloittaa elokuussa opinnot Georgian yliopistossa. Uintiuran päätavoite on näillä näkymin Brasilian Rio de Janeirossa järjestettävät olympialaiset. Ne ovat vuonna 2016. – Siellä tavoitteeni on mitali, Koski sanoo.
Koski on asunut Yhdysvalloissa kolmivuotiaasta saakka eli jo 15 vuotta. Hänen isänsä vei perheensä mukanaan, kun metsäteollisuusyhtiö Stora Enso tarjosi hänelle töitä sieltä. Yhdysvalloissa Matias edustaa Dynamo Swing Clubia. Lähaikoina hänen on valittava lopullisesti, edustaako hän tulevaisuudessa Yhdysvaltoja vai Suomea.
Koski on jo ehtinyt rikkoa Antti Kasvion 19 vuotta vanhan Suomen ennätyksen 1 500 metrin uinnissa. Uusi ennätysaika on 15.09,17. Jo aiemmin hän rikkoi Kasvion 800 metrin vapaauinnin Suomen ennätysajan. Tästä pojasta kuullaan vielä.
