Suomi on ollut perinteisesti maitomaa. Lehmänmaidon suosio on kuitenkin laskenut usean vuoden ajan. Syynä ovat terveyssyyt ja ympäristökysymykset. Kaikki aikuiset eivät enää juo maitoa Suomessakaan.
Huoli ympäristöstä
Maidon ja lihan teollinen tuotanto on haitallista ympäristölle. Lehmät syövät paljon heinää. Se vaikuttaa ympäristöön.
Eläinten kasvatus tehotuotantoa varten lisää kasvihuonepäästöjä. Kasvihuonepäästöt taas aiheuttavat ilmastonmuutosta, joka on vaaraksi maapallolle.
Kauramaidon suosio kasvaa
Yhä useampi juo kauramaitoa. Kauramaito valmistetaan kasvista. Sen valmistus ei kuormita luontoa samalla tavalla kuin lehmänmaidon valmistus.
Kauramaito on laktoositonta, joten se sopii allergisille ihmisille. Kauramaito sopii myös kasvissyöjille ja vegaaneille.
– Kauralla menee hyvin. Kaura on tuote, joka menestyy ilmastonmuutoksessa. Se ei myöskään aiheuta luonnolle paljon tuhoa, Luonnonvarakeskuksen eli Luken tutkija Veli Hietaniemi kertoo Helsingin Sanomissa.
Lehmänmaidon kulutus vähenee tasaisesti. Vuonna 2016 Suomessa kulutettiin 118 litraa maitoa jokaista suomalaista kohti. Vuonna 2019 suomalaiset joivat enää keskimäärin 102 litraa maitoa. 1950-luvulla jokainen suomalainen käytti maitoa kolminkertaisesti nykyiseen verrattuna.
Maitotuotteiden kulutus lisääntyy kuitenkin. Suomalaiset käyttävät paljon esimerkiksi jogurttia ja juustoja.
Aikuinen ei tarvitse maitoa
Maito sisältää elimistölle tärkeitä aineita. Näitä aineita ovat esimerkiksi D-vitamiini, kalsium, proteiinit ja jodi. Maito ei kuitenkaan ole aikuisella ihmisellä välttämätön osa ruokavaliota.
– Perinteiselle lehmänmaidolle on olemassa hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi kauramaito ja soijamaito sopivat juotavaksi ja kahvin sekaan, Hietaniemi sanoo.
Lähteet HS, Maito ja terveys
Maito on tervelinen tuotee ja kauramaito käytämme kaura maito miellän.
Kylmä maito on ruokajuoma. Kauramaito on hyvä vaihtoehto sille
Pidä syömme Lisa kaura maito se on hyvä maapallon