Kesästä tulee loistava kaikille yleisurheilun ystäville.
Helsinki isännöi yleisurheilun Euroopan mestaruuskisoja 27.6.–1.7. Sen jälkeen maailman kirkkaimmat tähdet taistelevat olympiakullasta Lontoon kesäolympialaissa. Kisat pidetään 27.7.–12.8.
Sprintteri eli pikajuoksija Usain Bolt on olympialaisten kuumin nimi. Monet odottavat häneltä uutta maailmanennätystä. Usain Bolt on siirtänyt pikajuoksun uuteen aikaan, aivan toiseen ulottuvuuteen. Hänenlaistaan ilmiötä ei ole aikaisemmin nähty. Jamaikalainen salama pitää hallussaan sekä 100 että 200 metrin pikamatkojen ME-tuloksia. Hän on lyömätön, kun hän on huippukunnossa. Näyttää siltä, että hän uhmaa kaikkia luonnonlakeja. Pitkään uskottiin, että on mahdotonta juosta niin kovaa kuin Bolt juoksee.
Bolt rikkoi Berliinissä vuonna 2009 vanhan ME-ajan peräti yhdellätoista sadasosasekunnilla. Vuodesta 1921 vuoteen 2009 ennätys ei ollut parantunut niin paljoa. Uusi ennätysaika on 9,58 sekuntia. Usain Bolt on todennut, että hän ei halua odottaa ennätyksen rikkoutumista uudelleen 88:aa vuotta.
– Kaikki on mahdollista. Tavoitteeni on aina voittaa.
Asiantuntijoiden mukaan 100 metrin maailmanennätys saattaa olla jopa hienoin suoritus, mitä yleisurheilun historiassa on tehty koskaan.
Boltin keskinopeus on 38 kilometriä tunnissa. Se on huima. Siksi häntä kutsutaan salama-Boltiksi. Vuonna 2011 Japanin MM-kisoissa Daegussa Bolt menetti Maailman nopein mies kuitenkin maailmanmestaruutensa. Hänet hylättiin heti kisan alussa. Se oli yllätys. Yllätys oli myös se, että hyvin tyynenä pidetty Bolt näytti hermoilevan.
Boltin tavoitteena on korjata tuo vahinko ja voittaa Lontoossa. Hän vei kultamitalit Pekingin olympiakisoissa vuonna 2008 100 metrillä sekä 200 metrin viestissä osana Jamaikan pikaviestijoukkuetta. Odotukset Lontoon suhteen ovat hyvin korkealla.
Powell on parempi kuin Bolt.
Daegu on Etelä-Koreassa, ei Japanissa
robin<3emma
wow that guy is amazing
Hurraa! Olen käynyt ulkomailla Jamaikassa. PS. Tuo on paras bolt ikinä. Siksi pistin tuon sanan hurraa.