Ruotsalainen lääkäri ja tutkija Hans Rosling oli sitä mieltä, että maailma on parempi kuin ihmiset yleensä luulevat. Rosling keräsi valtavan määrän tietoa, joka perustuu tilastoihin. Niiden avulla hän todisti, että maailma todella menee parempaan suuntaan.
Rosling perusti vuonna 2005 Gapminder-säätiön, joka taistelee tietämättömyyttä vastaan. Hän julkaisi useita kirjoja ja luennoi eri puolilla maailmaa. Hans Rosling kuoli vuonna 2017. Hänen poikansa Ola Rosling ja tämän vaimo Anna Rosling Rönnlund jatkavat Hans Roslingin työtä.
Tietämättömyys vaivaa
Roslingin mukaan yksi syyllinen ihmisten harhaluuloihin ovat tiedotusvälineet. Ne kertovat mielellään huonoja uutisia.
Toinen syy on yksinkertaisesti tietämättömyys. Rosling toivoi, että ihmisten tietävät enemmän. Tilastot nimittäin kertovat, että ihmisten köyhyys on vähentynyt selvästi 20 vuodessa. Nykyään suurin osa maailman lapsista rokotetaan. Maailmassa on nyt yli 7 miljardia ihmistä. Väkiluku nousee yli 10 miljardiin, mutta sitten se kääntyy laskuun. Suurin osa maailman ihmisistä käyttää jo sähköä. Lento-onnettomuuksia tapahtuu yhä harvemmin.
Kaikki nuo väitteet ovat tosia. Mutta suurin osa ihmisistä ei tiedä sitä.
Lähde Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund: Faktojen maailma. 2018
