Tämä selvisi Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen selvityksessä. Selvityksessä tarkasteltiin, miten hyvin 15-vuotiaat maahanmuuttajaoppilaat hallitsevat matematiikkaa.
Heikko matematiikan osaaminen huolestuttaa asiantuntijoita. He arvelevat, että yksi syy heikkoon osaamiseen on kieli.
– Opetuskielen osaaminen on tärkeää oppimisen kannalta. Jos oppilas ei osaa kieltä, opetusta on vaikea seurata, selittää tutkija Sari Sulkunen Jyväskylän yliopistosta.
Kouluissa suomen kieltä ja matematiikkaa opetetaan yleensä eri oppitunneilla.
– Ehkä olisi hyvä, jos kieltä ja matematiikkaa opetettaisiin yhdessä, Sulkunen miettii.
On myös tärkeää tukea oppilaan oman äidinkielen osaamista.
– Ilman hyvää oman äidinkielen taitoa ei voi oppia mitään. Se ei millään lailla uhkaa suomen kielen oppimista, Sulkunen muistuttaa.
Hei!
Tässä Haavikon aikus.-opetus keskuksen Haiko L-ryhmän kommentteja:
OPPIVELVOLLISUUS AINEISSA TULISI KEHITTÄÄ
YMMÄRRÄN HYVIN ENGLANNIN KIELTÄ, VOISI KÄYTTÄÄ TOISEN MAAN KIELTÄ ENGLANTIA TAI RUOTSIA.
OPI SUOMEA!
onnea maahanmuttajille.