Oulun poliisi on saanut useita ilmoituksia vaarallisesta ilmiöstä. Joku löysää tai irrottaa tahallaan polkupyörien eturenkaan kiinnityksiä. Osa pyöräilijöistä on huomannut ilkivallan, kun he ovat lähteneet ajamaan.
Poliisin mukaan pyörän etukiinnityksen löysääminen on hengenvaarallista ilkivaltaa.
Kyseessä ei ole uusi ilmiö. Tällainen ilkivalta nousee esiin ajoittain. Kysymyksessä saattaa olla myös muoti-ilmiö ja leikki. Etukiinnityksen löysääminen on kuitenkin muuttunut helpommaksi.
Uusissa pyörissä renkaan saa irrotettua joskus jopa ilman työkaluja.
Poliisi toivoo, että tällaiset asiat otetaan puheeksi kotona ja koulussa. Poliisi tutkii ilkivaltatapauksia vahingontekoina ja pahoinpitelyinä. Ilkivallasta seuraa tekijälle rangaistus.
Lähde HS
