Lintuja kannattaa ruokkia talvella

Teksti: Anna Vasala
Kuva: Anna Vasala
Uutinen julkaistu: 12.02.2020

Lintujen ruokinta ja tarkkailu on hyödyllistä ja hauskaa. Se voi olla vaikka koko perheen yhteinen harrastus.

Lintujen talviruokinta aloitetaan syksyllä, kun maa jäätyy. Ruokintaan ei saa tulla taukoja talven aikana. Talvella linnut tarvitsevat koko ajan ruokaa, koska lämpimänä pysyminen kuluttaa paljon energiaa.

Ruokinta lopetetaan vasta keväällä, kun maa on kokonaan sulanut. Silloin linnut löytävät ruokaa luonnosta.

Miten linnuille annetaan ruokaa?

Ruokaa voi tarjota lintulaudoilta ja erilaisista ruokinta-automaateista.

Ruokintapaikka täytyy pitää puhtaana, koska lintujen taudit leviävät helposti ulosteiden mukana. Ruokinta-automaatit desinfioidaan keväällä käytön jälkeen.

Linnuille voi tarjota monenlaisia siemeniä, pähkinöitä ja kauranjyviä. Myös rasvapallot ja -tangot maistuvat monille linnuille. Rasvapallojen ympäriltä täytyy poistaa verkko, sillä linnut saattavat tarttua verkkoon kiinni. Silloin lintu voi jopa kuolla.

Leipä ei ole terveellistä linnuille, koska siinä on liikaa suolaa.

Eri lintulajeja on mukava seurata

Monipuolinen ruoka houkuttelee eri lintulajeja. Tiaiset pitävät auringonkukan siemenistä. Tilhet rakastavat pihlajanmarjoja, joita ne syövät usein suoraan puusta. Pihlajanmarjoja voi kuivata syksyllä, ja tarjota niitä talvella myös muille linnuille. Punatulkut syövät mielellään pähkinöitä.

Myös isot linnut ja oravat saattavat tulla syömään lintulaudalle. Linnuista ja oravista voikin saada hauskoja valokuvia ruokintapaikalla.

Monet ihmiset ruokkivat myös vesilintuja, kuten sorsia. Vesilinnuille kannattaa antaa talvella jotain vihreää, vaikka salaatinlehtiä.

Punatulkut ja tiaiset syövät mielellään murskattuja pähkinöitä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Lintuja kannattaa ruokkia talvella”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)