Miksi harrastat lintuja?
– Lintuja on kiehtovaa seurata. Ne ovat kauniita ja niiden laulua on mukavaa kuunnella. Eri lintulajeja on mielenkiintoista opetella tuntemaan. Harrastus on myös monipuolinen. Luonnossa voi liikkua esimerkiksi yksin tai yhdessä kavereiden kanssa.
Miten lintuharrastuksen voi aloittaa?
– Alkuun pääsee helposti. Varusteeksi tarvitaan vain kiikari, lintukirja ja vihko, johon voi kirjoittaa havaintojaan. Lintuja näkee missä vaan. Ikkunastakin voi tarkkailla, mitä lintuja käy syömässä lintulaudalla.
– Kivaa on tietenkin liikkua myös luonnossa. Keväällä muuttolintuja näkyy paljon esimerkiksi pelloilla ja meren rannalla. Aloittelija voi retkeillä myös vaikkapa kokeneemman harrastajan kanssa.
Mitä on pinnojen keruu?
– Jotkut harrastajat laskevat, kuinka monta eri lintulajia he ovat nähneet esimerkiksi elämänsä aikana, vuoden aikana tai vaikka tietyssä paikassa.
– Usein tällainen pinnojen keruu on leikkimielistä. Mutta jotkut saattavat lähteä etsimään harvinaisia lintuja tosissaan pitkienkin matkojen päähän.
– Itse olen nähnyt Suomessa 341 eri lintulajia. Kaikkiaan Suomessa on havaittu vuosien varrella 475 lintulajia.
Mitä lintutieteelliset yhdistykset ovat?
– Lintutieteelliset yhdistykset ovat lintuharrastajien yhdistyksiä. Niihin voi liittyä vaikka olisi ihan harrastuksensa alussa. Yhdistykset järjestävät esimerkiksi retkiä.
– Minä olen mukana Turun lintutieteellisen yhdistyksen toiminnassa. Toimin myös Turun saaristossa Jurmon lintuaseman asemanhoitajana. Lintuasemalla on mökki, jossa voi majoittua muutaman yön tai vaikka kuukauden kerrallaan.
Onko sinulla suosikkilintua?
– Suosikkilintuni on pieni ja vikkelä peukaloinen. Mutta myös monet tavalliset ja helposti nähtävät linnut ovat sellaisia, että niitä kannattaa ehdottomasti katsoa vähän pidempään. Esimerkiksi räkättirastas on hyvin kaunis lintu, vaikka sillä onkin hieman ruma ääni.
Juttu on julkaistu Selkosanomissa maaliskuussa vuonna 2017.