Paratriathlon on kolmen lajin raskas yhdistelmäkilpailu. Kilpailijat uivat, pyöräilevät ja juoksevat pitkiä matkoja. Esimerkiksi paralympialaisissa kilpailijat uivat meressä 750 metriä, ajavat pyörällä 20 kilometriä ja juoksevat viisi kilometriä.
Lajissa on useita erilaisia luokkia kilpailijoiden vammojen perusteella. Liisa Lilja kilpailee PTS2-luokassa. Hän ui, ajaa tavallisella polkupyörällä ja käyttää juoksussa proteesia.
Kovalla harjoittelulla maailman parhaaksi
Lilja sairastui 8-vuotiaana luusyöpään. Hän parani syövästä, mutta menetti toisen jalkansa. Hän sai jalkaan proteesin ja ryhtyi harjoittelemaan juoksua, uintia ja pyöräilyä.
Nyt vammautumisesta on kulunut 17 vuotta. Kovan harjoittelun tuloksena Lilja nousi lajinsa huipulle tänä vuonna. Hän voitti paratriathlonin Euroopan mestaruuden ja maailmanmestaruuden.
– Olen aina nauttinut työnteosta ja matkasta kohti huippua. Kestävyyslajit sopivat minulle täydellisesti, Lilja kertoo Ylen haastattelussa.
EM-kisat olivat kesäkuussa Itävallassa ja MM-kisat syyskuussa Hollannissa.
Lähde Yle
