Jouluna syödään paljon, ja paino saattaa nousta. Joulun jälkeen moni ajattelee, että nyt pitää saada paino alas. Mitä lajeja kannattaa valita, jotta paino putoaa?
Liikuntabiologi Timo Haikarainen on tutkinut liikunnan vaikutuksia ja valmentaa paljon. Hän suosittelee lajeja, joissa ihminen liikuttaa isoja lihaksia ja kuluttaa paljon energiaa. Kävely, hölkkä, hiihto, uinti ja pyöräily ovat sellaisia lajeja. Ne myös lisäävät kestävyyttä.
Haikarainen suosittelee, että liikkujalla on selkeä tavoite. Se voi olla vaikka, että laihdun viisi kiloa maaliskuuhun mennessä.
Aluksi 3–4 kertaa viikossa
– Kannattaa myös päättää, miten tavoitteeseen pääsee, Haikarainen painottaa.
Aluksi kannattaa liikkua puoli tuntia 3–4 kertaa viikossa. Hiljalleen määrän voi kaksinkertaistaa.
– Mutta liikunta yksin on surkea painonpudottaja, Haikarainen muistuttaa.
Pitää myös syödä terveellisesti. Jos painoa yrittää pudottaa pelkällä liikunnalla, saattaa seurata turhautumista, rasitusvammoja, huonoja tuloksia ja liikunnan lopettaminen.
– En kehota syömään jouluna pelkkää salaattia. Kyllä kinkkua ja suklaata voi ottaa. Tärkeintä on syödä terveellisesti muina aikoina.
Terveellisen elämäntavan ja ruokavalion voi aloittaa vaikka heti joulun jälkeen.
