Englantilaiset ja aasialaiset tulevat Lappiin kokemaan eksoottisia elämyksiä. Heille eksotiikka on rauhaa, hiljaisuutta, lunta ja pakkasta. Myös Joulupukki, porot ja suomalainen sauna kiinnostavat. Ne ovat erilaisia asioita kuin kotimaassa.
Santa’s Hotelsilla on hotelleja Rovaniemellä, Luostolla, Levillä ja Saariselällä. Myyntijohtaja Jussi Perkkiö sanoo, että Lapin matkailu on piristynyt.
– Odotamme uusia asiakkaita nimenomaan Aasiasta. Jouluna meille saapuu myös ensimmäinen kiinalainen ryhmä Rovaniemelle. Japanilaiset ovat suuri matkailijaryhmä. Turisteja saapuu myös Singaporesta, Taiwanista ja Etelä-Koreasta. Ennakkovarausten mukaan tämä talvi on edellisiä parempi, Perkkiö sanoo Yle Uutisille.
Britit edelleen suurin ryhmä Lappiin saapuu ulkomaisia matkailijoita edelleen eniten Iso-Britanniasta.
– Englannin punnan valuuttakurssi on korkea verrattuna euroon. Sekin houkuttelee brittejä Lappiin, Lapland Safarisin toimitusjohtaja Jyrki Niva sanoo.
Venäläisten matkailijoiden osuus romahti viime syksynä. Venäläisten matkustusinto ei ole vieläkään elpynyt. Venäläisiä on saapunut perinteisesti joulunviettoon Suomeen uudenvuoden jälkeen. Venäjällä joulua vietetään 7. tammikuuta.
Lähde Yle
