Psykotrepiakeskus Vastaamon potilastietoja varastettiin verkossa. Rikollinen sai jopa 40 000 ihmisen tiedot. Kiristäjä on lähettänyt ihmisille sähköpostissa viestejä, joissa hän vaatii rahaa. Poliisi tutkii asiaa. Poliisin mukaan kiristäjälle ei pidä maksaa eikä vastata mitään.
Kymmenien tuhansien tiedot vuotaneet
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö otti kantaa tietomurtoon toissa viikonloppuna. Niinistö painottaa, että rikollista tietoa ei pidä lukea eikä levittää verkossa.
Vastaamo on yritys, joka tarjoaa asiakkailleen terapiapalveluja. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat olleet Vastaamon terapeuttien asiakkaina.
Tietomurron tekijä sai haltuunsa tuhansien Vastaamon asiakkaiden tietoja. Tiedot koskevat hyvin henkilökohtaisia asioita, joita on käsitelty terapiassa. Siksi tietomurto on järkyttänyt monia ihmisiä.
Vastaamo-yritys ilmoitti tietomurrosta ja kiristyksestä viime viikolla. Tietomurto tehtiin alun perin jo kaksi vuotta sitten, vuoden 2018 marraskuussa. Vastaamon toimitusjohtaja Ville Tapio irtisanottiin viime viikolla.
Lähteet STT, Yle
