Polttajia oli kymmeniä ja autot poltettiin melkein yhtä aikaa viime maanantaiyönä. Ruotsin poliisi arvioi, että jotkut olivat suunnitelleet ja sopineet yhdessä autojen polttamisen. Eniten autoja poltettiin Göteborgin Frölundassa. Autoja poltettiin muissakin kaupungeissa.
Poliisi arvioi Ylen jutussa, että autojen polttaminen oli rikollisryhmien kosto. Rikolliset ehkä maksoivat lähiöiden nuorille, että he polttavat autoja. Rikolliset ehkä kostivat näin sen, että poliisi oli pidättänyt heidän johtajiaan.
Polttajat olivat naamioituneet ja pukeutuneet mustiin. Siksi vain kolme heistä oli maanantaihin 20.8. mennessä tunnistettu ja pidätetty.
Ruotsalaiset suuttuivat autojen polttamisesta.
– Mitä hemmettiä te teette, sanoi pääministeri Stefan Löfvén.
Monet poliitikot vaativat, että rangaistuksia pitää koventaa.
Autojen polttaminen saattaa vaikuttaa jopa Ruotsin eduskuntavaaleihin eli valtiopäivävaaleihin. Autoja poltettiin kaupunginosissa, joissa asuu paljon maahanmuuttajia. Polttaminen saattaa lisätä epäluuloja maahanmuuttajia kohtaan.
Ruotsidemokraattien puolue vastustaa maahanmuuttoa. Sen kannatus saattaa nousta Ruotsin eduskuntavaaleissa, jotka pidetään 9. syyskuuta.
Lähteet STT, Yle

On se huolestuttava fakta, kun itämainen nuoriso epäkunnioi vallan/maan paikkalliset lait ja tavat – ja Ruotsin poliisilla ei riittää vaikutusvaltaa ja resursseja niiden rauhoitteluun. Voimakeinojen käyttö on tolkkutonta ja keskiaikasta… se vie ihmiskunnan vain syvemälle umpikujalle.