Mielenosoitus pidettiin Helsinngin Kaisaniemessä lokakuun 3. päivänä. Mielenosoituksen järjesti liike, jonka nimi on Elokapina. Elokapina on huolissaan ilmastonmuutoksesta. Liike vaatii, että poliitikot tekevät nykyistä enemmän, jotta ilmastonmuutos pysähtyy.
Elokapina yrittää saada mahdollisimman paljon julkisuutta, jotta sen viesti menee perille. Yksi keino on mielenosoitukset.
Poliisi käytti Helsingin mielenosoituksessa pippurisumutetta, koska mielenosoittajat eivät siirtyneet pois kadulta. Mielenosoittajat olivat kadulla, ja liikenne kadulla pysähtyi.
Poliisi sanoo, että se ei pystynyt kantamaan mielenosoittajia pois kadulta. Poliisi sanoo myös, että se neuvoi, käski ja kehotti mielenosoittajia poistumaan kadulta. Mielenosoittajat eivät totelleet. Sen jälkeen poliisi käytti pippurisumutetta.
Pippurisumutteen käytöstä tehdään selvityksiä
Poliisi antoi sakot 53 mielenosoittajalle ja otti kiinni 51 ihmistä, jotka päästettiin vapaiksi jo samana iltana.
Pippurisumutteen käyttö herätti vilkkaan keskustelun, ja monet viranomaiset tutkivat nyt asiaa. Valtakunnansyyttäjä selvittää. Myös Helsingin poliisi tekee Poliisihallitukselle selvityksen asiasta.
Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebel -liikettä. Liike on syntynyt Britanniassa. Liike on levinnyt sieltä moniin muihin maihin. Liike järjestää muissa maissa samanlaisia mielenosoituksia kuin Suomessa.
Lähde: STT

täysin oikeutettua voimankäyttöä poliisilta