Kreikka on erittäin vaikeassa umpikujassa. Maan rahat ovat loppumassa, eivätkä puolueet onnistu muodostamaan toimivaa hallitusta. Vaalit voittanut konservatiivinen Uusi demokratia -puolue ei onnistunut hallituksen muodostamisessa. Siinä ei onnistunut myöskään äärivasemmistolainen Syriza.
Vasemmiston puolueet vastustavat Kreikan säästötoimia ja EU:n tiukan kurin noudattamista. Myöskään sosialistipuolue Pasokin ei onnistu kokoamaan hallitusta. Kreikassa järjestetään uudet vaalit 17. kesäkuuta. Presidentti Karolos Papoulias toivoo, että sen jälkeen maahan saadaan hallitus.
Kreikan täytyy tehdä kesäkuussa miljardin euron lisäsäästöt menoihinsa, jos se aikoo saada seuraavan hätälainan. Tavalliset kreikkalaiset ovat täysin kyllästyneitä jatkuviin säästöihin. Kreikassa rikkaat eivät maksa käytännössä veroja lainkaan. Keskiluokka ja köyhät sen sijaan maksavat ansioistaan veroja. Korruptio eli lahjonta on yleistä.
Kreikan ahdinko on jälleen kiihdyttänyt arveluita siitä, että valtio eroaa tai se erotetaan euroalueesta. Talouskomissaari Olli Rehn ei kuitenkaan anna periksi.
– Odotamme, että Kreikka pitää kiinni lupauksistaan. EU tukee Kreikkaa.
