Syyskuussa saapui 8 000 ihmistä. Kreikan saarien pakolaisleirit ovat täynnä. Osa ihmisistä joutuu nukkumaan ulkona, koska telttoja ei riitä kaikille. Myös ruuasta on pulaa.
Leirien tunnelma on kireä ja ihmiset ovat hermostuneita. Morian pakolaisleirillä Lesboksen saarella on 12 000 ihmistä. Leiri on tarkoitettu ainoastaan 4 000 ihmiselle.
Syyskuun lopussa Morian leirillä sytytettiin tahallaan tulipalo. Palo syttyi kontissa, jossa ihmiset majoittuvat. Tulipalossa kuoli yksi ihminen ja 17 loukkaantui. Kreikan hallitus vaatii, että 10 000 turvapaikanhakijaa palautetaan Turkkiin.
EU ja Turkki tekivät vuonna 2016 sopimuksen, joka pysäytti pakolaisten tien Eurooppaan. Sopimus toimi aluksi hyvin ja pakolaisten määrä laski nopeasti. EU antoi Turkille rahaa. Turkki auttoi ja otti takaisin laittomat pakolaiset. EU lupasi Turkin kansalaisille viisumivapauden.
Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan vaatii EU:lta jatkuvasti lisää rahaa. Turkki haluaa, että EU antaa sille rahaa turvavyöhykkeeseen, joka perustetaan Syyrian rajalle.
Lähteet Yle, HS