Tutkijat varoittavat ilmastonmuutoksesta. Etelä-Euroopassa oli viime viikolla rajuja helteitä. Espanjassa ja Portugalissa lämpötila nousi lähelle 50 astetta. Kuuma sää aiheutti kuolemantapauksia. Liian kuuma ilma voi olla vaarallista pienille lapsille, vanhuksille ja sairaille ihmisille.
Heinäkuu oli poikkeuksellisen kuuma Pohjois-Euroopassa. Lämpöennätyksiä on tehty kesän aikana Pohjois-Euroopan lisäksi esimerkiksi Kanadassa, Japanissa ja Pohjois-Afrikassa. Kanadan kesän helleaalto surmasi yli 90 ihmistä. Kiinassa ihmiset pakenivat kuumuutta pommisuojien viileyteen. Algerian Ouargiassa mitattiin kesällä Afrikan lämpöennätys. Lämpötila nousi 51,3 lämpöasteeseen.
Ääri-ilmiöt lisääntyvät Kova helle on aiheuttanut laajoja maastopaloja. Euroopassa palaa useammassakin maassa. Ruotsissa pahimmat palot olivat pohjoisessa napapiirillä. Portugalissa on erittäin laajoja metsäpaloja. Palot uhkasivat levitä viime viikolla maan eteläosiin, suosittujen Algarven rantojen lähelle. Portugalin paloja sammuttaa yli 1 300 palomiestä.
Kaliforniassa Yhdysvalloissa Mendocinon kansallispuisto on liekeissä. Kansallispuistoa on tuhoutunut Los Angelesin suurkaupungin alueen verran.
Ilmastonmuutos vaikuttaa siihen, että maailmassa on yhä enemmän epävakaita säitä. Tulevaisuudessa kovat hellejaksot ja voimakkaat myrskyt voivat yleistyä.
Lähteet HS, Yle

Siperiassa riittaisi tilaa kaikille.