Koulut alkavat

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.08.2020

Yli miljoona lasta ja nuorta aloittaa koulun elokuussa. Peruskoulut ja lukiot alkavat kaikissa Suomen kouluissa lähiopetuksena. Yli miljoona oppilasta ja opiskelijaa palaa kouluun tällä viikolla.

Osa koululaisista meni kouluun jo tiistaina. Syyslukukausi alkoi silloin esimerkiksi Tampereella. Koulut alkavat Turussa ja Oulussa keskiviikkona. Helsingissä koulut alkavat torstaina. Osa kouluista aloittaa vasta ensi viikolla.

Peruskoululaiset, lukiolaiset ja ammattikoululaiset aloittavat kouluvuoden lähiopetuksena. Oppilaat siis menevät kouluun. Syksyn jatko on vielä epävarma.

Uusia sääntöjä ja ohjeita

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL opastaa yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa kouluja ja päiväkoteja siitä, miten opetus järjestetään.

Hygienia ja puhtaus ovat tärkeimpiä asioita. Koulussa pitää olla riittävästi tilaa kaikille oppilaille. Väljyyttä ja turvavälejä täytyy muistaa noudattaa.

Opettajien kokoukset järjestetään pääasiassa verkossa. Jokainen opettaja, jolla on nuhaa tai yskää tai muita flunssan oireita jää kotiin.

Koulut ovat varautuneet siihen, että ne voivat siirtyä uudelleen etäopetukseen. Etäopetukseen siirrytään nopeasti, jos koronatilanne huononee. Opetus voidaan järjestää myös joka toinen viikko etänä ja joka toinen viikko lähiopetuksena.

Lähi- ja etäopetusta voi järjestää vuorotellen, jos lähiopetusta ei voida järjestää turvallisesti. Näin kirjoitti opetusministeri Li Andersson Twitterissä.

Kevät opetti paljon

Keväällä oppilaat saivat etäopetusta. Opetushallituksen mukaan etäopetus toimi melko hyvin.

– Ei tarvitse olla huolissaan siitä, että emme pysty noudattamaan uusia ohjeita. Kevät opetti meille paljon. On kuitenkin selvää, että on tehtävä tarkat aikataulut. Ruokailuja ja ryhmäjakoja on noudatettava täsmällisesti, Porvoon koulutusjohtaja Rikard Lindström sanoo.

Lähteet HS,Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)