Heinäkuun lopulla havaittiin eniten koronatartuntoja päivässä koko pandemian aikana. Maailmalla havaittiin melkein 300 000 tartuntaa päivässä. Se on yhtä paljon kuin puolet Helsingin asukkaista. Suomessa tartuntoja on kesällä havaittu noin 10 päivässä.
Tilanne on pahin Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Euroopassa korona levisi hitaasti keväällä ja kesällä. Viime aikoina virus on kuitenkin levinnyt uudelleen monissa Euroopan maissa.
Monissa maissa pelätään toista aaltoa. Se tarkoittaa, että koronavirus saattaa levitä laajalti uudelleen ensi syksynä.
Suomessa tilanne on hyvä. Rajoituksia on vähennetty. Etätyö vähenee ja koulut avautuvat todennäköisesti normaalisti elokuussa.
Viranomaiset kuitenkin muistuttavat, että suosituksia kannattaa noudattaa edelleen. 1-2 metrin turvaväliä kannattaa yhä pitää. Käsiä kannattaa pestä. Sairaana pitää jäädä kotiin. Koronatestiin kannattaa mennä, jos tulee flunssaoireita.
Koronalukuja elokuun alussa:
– 18 miljoonaa tartuntaa koko maailmassa
– 650 000 ihmistä on kuollut koronaviruksen takia.
– Eniten tartuntoja on Yhdysvalloissa: 4,6 miljoonaa
– Toiseksi eniten tartuntoja on Brasiliassa: 2,7 miljoonaa
Lähde: STT
Saat luotettavaa tietoa koronaviruksesta selkokielellä näiden linkkien takaa.
THL – koronavirus selkokielellä
Selkosanomat – sanastoa koronaviruksesta
Sanastoa koronaviruksesta: Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen
