Koronavirus leviää edelleen

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.02.2020

Koronavirus leviää maailmalla. Kiinassa useat tuhannet ihmiset saavat tartunnan joka päivä. Koronavirus lähti leviämään Kiinassa Wuhanin kaupungista joulukuun alussa.

Tähän mennessä yli 44 000 on saanut tartunnan. Heistä suurin osa asuu Kiinassa. Tauti on kuitenkin levinnyt myös muihin Aasian maihin ja Eurooppaan.

Koronaviruksen oireita ovat kuume, kurkkukipu ja yskä.Virus saattaa aiheuttaa myös keuhkokuumeen. Kiinassa koronavirukseen on kuollut  1 110 ihmistä. Kuitenkin suurin osa potilaista parantuu taudista. 900 tartunnan saanutta on parantunut.

Kiinalainen matkailija sairasti koronavirusta Lapissa. Hän oli hoidossa sairaalassa ja toipui.

Kokonainen risteilyalus karanteenissa

Maailman terveysjärjestö WHO julisti tammikuussa koronaviruksen kansainväliseksi terveysuhaksi. Viranomaiset yrittävät estää sen leviämisen kaikin keinoin.

Japanin Jokohamassa on eristyksissä kokonainen risteilyalus. Kun joku aluksella on saanut tartunnan, kukaan ei saa poistua laivasta. Lääkäreiden täytyy ensin varmistaa, kuka on saanut tartunnan ja kuka on terve.

Suurin osa tautiin sairastuneista ihmisistä asuu Hubein alueella Kiinassa. Wuhanin kaupungin kaikki sairaalat ovat käytössä ja täynnä. Kaupunkiin rakennettiin jopa uusi sairaala. Sairaita ihmisiä on sijoitettu väliaikaisiin tiloihin, elokuvateattereihin, hotelleihin ja kouluihin. Koko Wuhanin kaupunki on eristetty muusta maailmasta.

Lähde STT

(Muokattu 12.2.2020.)

3 kommenttia artikkeliin ”Koronavirus leviää edelleen”

  1. Osa maahanmuuttajaoppilaistani on sitä mieltä, että uutinen on vaikea ymmärtää. Oppilaat kuitenkin tykkäävät uutisesta ja pitävät sitä mielenkiintoisena.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)