Koronavirus hiljentää Suomea

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.03.2020

Koronavirus leviää nyt vauhdilla myös Suomessa. Monet ovat etätöissä kotona. Tapahtumia on peruttu. Liikenne on tavallista hiljaisempaa.

Suomen hallitus antoi viime torstaina suosituksia, joiden avulla koronaviruksen leviämistä yritetään hillitä. Hallitus suosittelee, että yli 500 hengen tilaisuudet perutaan. Näin pitäisi tehdä toukokuun loppuun asti.

Hallitus suosittelee myös, että suomalaiset matkustavat mahdollisimman vähän. Etätöitä kannattaa tehdä, jos se on mahdollista.

Suosituksia annettiin, koska vanhuksia ja ennestään sairaita ihmisiä halutaan suojella koronavirukselta. Sairaalat ja terveyskeskukset ehtivät paremmin hoitaa potilaita, kun potilaita ei tule paljon yhtaikaa.

Melkein kaikki suuret tapahtumat on peruttu. Esimerkiksi monet teatterit, museot ja uimahallit on suljettu. Monissa kouluissa on siirrytty etäopetukseen. Busseissa ja junissa on tavallista vähemmän matkustajia.

Suomessa oli maanantaihin 16.3. mennessä todettu yli 200 koronavirustartuntaan. Tartuntoja on todennäköisesti paljon enemmän.

Koronavirustaudin voi sairastaa kotona, jos oireet ovat lieviä. Yleensä koronavirus aiheuttaa taudin, joka muistuttaa tavallista flunssaa. Oireita ovat kuume, yskä, lihaskivut ja hengenahdistus.

Joillakin oireet ovat vakavampia. Silloin kannattaa soittaa lähimpään terveyskeskukseen.

Lähteet STT, Yle

2 kommenttia artikkeliin ”Koronavirus hiljentää Suomea”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)