Koronarajoituksia puretaan

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.04.2021

Koronarajoitusten purkaminen on alkanut. Pääministeri Sanna Marin kertoi hallituksen suunnitelmasta.

Hallitus kertoi koronarajoitusten purkamisesta eli niin sanotusta exit-suunnitelmasta huhtikuun toisella viikolla. Suunnitelmaan osallistuvat kaikki eduskuntapuolueet.

Korona-exit on suunnitelma siitä, miten Suomea avataan koronapandemian jälkeen. Hallitus toivoo, että Suomessa voidaan palata kohti tavallista elämää kesän aikana. Jos kaikki sujuu hyvin, juhannusta voidaan viettää keskikesällä melko normaalisti.

Peruskoulut, ammattikoulut ja lukiot ovat palanneet lähiopetukseen. Myös ravintolat on avattu jälleen. Ravintoloiden aukioloaikoja ja asiakasmääriä rajoitetaan kuitenkin edelleen.

Pääministeri Sanna Marin muistuttaa, että koronatilanne on edelleen vakava. Jos koronatartunnat lisääntyvät, rajoituksia voidaan jälleen kiristää.

Joka viides rokotettu

Koronarokotukset etenevät nyt Suomessa sujuvasti. Noin 20 prosenttia eli joka viides suomalainen on saanut ensimmäisen rokotteen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan Suomeen saadaan toukokuussa jopa 300 000 rokoteannosta joka viikko. Kuukaudessa annoksia tulee yli miljoona. THL arvioi, että elokuussa ensimmäinen rokoteannos on annettu kaikille, jotka sen haluavat.

THL:n mukaan kaikki riskiryhmät ovat saaneet rokotteen toukokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen alkavat työikäisten ihmisten rokotukset. Viivästykset rokotuksissa ovat kuitenkin mahdollisia.

Lähteet Yle, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)