Muistomerkki muistuttaa ihmisiä niistä tuhansista, jotka joutuivat kommunismin vainojen uhreiksi. Silloin Viro oli osa Neuvostoliittoa. Tuota ajanjaksoa kutsutaan Neuvosto-Viron ajaksi.
Muistomerkki pystytettiin Maarjämäelle Piritan rantatien varteen. Muistomerkiltä avautuu avoin ja kaunis näkymä Tallinnanlahdelle ja merelle. Suuri teos sijaitsee melko lähellä Tallinnan muita hienoja nähtävyyksiä, Laululavaa ja Kadriorgin puistoa.
Muistomerkki on kaksiosainen. Synkkä kivinen käytävä on nimeltään Matka. Käytävä on 200 metriä pitkä ja 11 metriä korkea. Sen mustiin seiniin on kaiverrettu 22 000 uhrin nimet. Käytävä kohoaa hitaasti rinteestä. Kun matkan kulkee rauhallisesti ja ajatuksissaan, kokemus on hieno ja koskettava.
Muistomerkin toinen osa on nimeltään Kotipiha. Aukiota ympäröivät kauniit omenapuut ja vehreä mäki. Se merkitsee turvaa ja vapautumista.
Joka viides virolainen sai surmansa
Suuri osa vangituista virolaisista kuljetettiin Siperiaan. He kuolivat tai katosivat sillä matkalla. Kun neuvostojohtaja Josif Stalin kuoli vuonna 1953, osa Siperiaan kyyditetyistä pääsi palaamaan Viroon. Heistä osa on vielä elossa.
Joka viides virolainen sai surmansa neuvostomiehityksen aikana. Yli 75 000 virolaista surmattiin ja vangittiin – osa vain katosi. Virossa on nykyisin 1,3 miljoonaa asukasta.
Venäjällä tapahtui lokakuun vallankumous marraskuussa vuonna 1917. Vallankumouksesta alkoi kommunistinen järjestelmä, joka aiheutti valtavasti tuskaa ja kärsimystä. Ainakin 100 miljoonaa ihmistä sai surmansa koko maailmassa kommunistisen Neuvostoliiton vainoissa.
Viron neuvostomiehitys alkoi 17. kesäkuuta 1940 ja päättyi Viron uuteen itsenäisyyteen 20. elokuuta 1991. Venäjä ei tunnusta vieläkään Viron neuvostomiehitystä.
Kommunismin uhrien muistomerkki on osa itsenäisen Viron satavuotisjuhlaa. Muistomerkin on suunnitellut arkkitehtitoimisto JVR OÜ. Muistomerkki maksoi yli 6,5 miljoonaa euroa.
kiitos
Tämä on taas yksi nähtävyys jota ei juuri mainosteta. Sain tiedon tästä ystävältäni joka olin sattumalta astunut virolaisen hieman patrioottisen taksikuskin kyytiin. Tuollahan on käytävä ehdottomasti.