Kokoomus on Suomen suurin kuntapuolue. Kokoomus voitti kuntavaalit selvästi. Kokoomus sai vaaleissa 21,4 prosentin kannatuksen.
Kuntavaalien toiseksi tuli SDP ja kolmanneksi keskusta. SDP sai 17,7 prosenttia äänistä. Keskusta sai 14,9 prosenttia äänistä. SDP:n ja keskustan kannatus kuitenkin laski, kun katsotaan koko Suomen luvut.
Seuraavaksi suurimmat puolueet ovat perussuomalaiset, vihreät, vasemmistoliitto, RKP, kristillisdemokraatit ja Liike Nyt.
Koko maassa eniten ääniä sai perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho. Hän oli ehdolla Helsingissä. Halla-aho sai melkein 19 000 ääntä.
Äänestysinto laski
Suomalaisten äänestysinto laski kuntavaaleissa. Äänestämässä kävi 55 prosenttia ihmisistä, joilla on äänioikeus.
Joidenkin arvioiden mukaan kuntavaalien äänestysinto oli laimeaa, koska vaalit järjestettiin kesällä.
Pormestarit valittiin
Kuntavaalit olivat joissakin kaupungeissa ja kunnissa samalla pormestarinvaalit. Kuntavaaleissa eniten ääniä saanut puolue saa myös pormestarin paikan. Pormestari johtaa esimerkiksi Helsinkiä, Tamperetta, Turkua ja Puolankaa.
Helsingin uusi pormestari on kokoomuksen Juhana Vartiainen. Kokoomus sai eniten ääniä Helsingissä. Kokoomus voitti siis vaalit myös Helsingissä.
Kuntavaaleissa valittiin päättäjät kuntien valtuustoihin seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Suomessa on noin 300 kuntaa.
Lähteet Yle, STT

