HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Kirkko paheksuu maallikkosaarnaajan puheita – Selkosanomat

Kirkko paheksuu maallikkosaarnaajan puheita

Teksti: SS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.03.2013

Kirkko ei enää anna lupaa järjestää manaustilaisuuksia omissa tiloissaan.

Pirkko Jalovaara on tunnettu maallikkosaarnaaja. Hän on pitänyt tilaisuuksia eri puolilla Suomea yli 200 evankelisluterilaisessa kirkossa.

Yleisradion MOT-ohjelma kävi nauhoittamassa näitä tilaisuuksia. Nauhoilla Jalovaara muun muassa väittää, että lääkkeiden mukana ihmiseen tulee demoneita eli paholaisia. Lääkkeiden sijaan hän suositteli manaamista eli paholaisen ajamista pois ihmisestä. Jalovaara on yrittänyt manata ihmisistä pois myös homoutta ja skitsofreniaa.

Ohjelman jälkeen kirkon edustajat ovat sanoutuneet irti Jalovaraan opeista. Myös mielenterveystyötä tekevät järjestöt olivat kauhuissaan. Heidän mielestään Jalovaraan toiminta saattaa jopa ihmisiä hengenvaaraan.

Myös siihen on kiinnitetty huomiota, että Jalovaara ja muut saarnaajat keräävät toiminnallaan paljon rahaa. Miljoonien lahjoitukset ovat virranneet yhdistyksille, jotka väittävät, että he parantavat sairaudet rukoilemalla.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kirkko paheksuu maallikkosaarnaajan puheita”

  1. Olen itsekin uudestisyntynyt kristitty. En henkilökohtaisesti usko, että lääkkeiden mukana voi tulla ihmiseen demoni. (kemiallinen aine)Mutta jos ihminen on ollut mukana okkultistisessa toiminnassa tai vihkiytynyt saatanalle niin silloin demoni tulee ihmiseen. Raamatun mukaan rukouksella parantaminen on Jeesuksen mielen mukaista toimintaa. Mutta onko Jalovaaran sanoja vääristeltelty mediassa? mielestäni Jalovaara vaikuttaa asialliselta ja järkevältä ihmiseltä. Olen ollut hänen kokouksissaan rukoiltavana

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)