Turun Aurajoen varressa kalastusopas Jukka Aunela pujottaa kastemadon koukkuun. Hän heilauttaa onkea ja laskee syötin veteen.
Ongen koho kelluu rauhallisesti joen pinnalla. Mutta pian se jo heilahtaa ja painuu veden alle. Joku on napannut kiinni koukkuun.
Jukka nostaa ongen ylös. Siiman päässä heiluu pieni särkikala.
– Onkiminen on hyvin helppoa. Ongen, muut välineet ja madotkin voi ostaa kalastusvälinekaupasta. Ne eivät paljon maksa, Jukka kertoo.
Suomessa riittää myös hyviä kalapaikkoja. Onkiminen on jokamiehen oikeus. Se tarkoittaa, että onkia saa vapaasti melkein missä vaan.
– Toisen mökkirantaan ei saa kuitenkaan mennä. Lisäksi voi olla joitakin alueita, esimerkiksi koskipaikkoja, joissa on erikseen kielletty onkiminen, toinen onkija Tanja Merikanto muistuttaa.
Jukan mielestä parasta onkimisessa on sen rauhallisuus.
– Onkijalla ei ole kiire mihinkään. Se on hyvin rentouttavaa.
Yleensä aloittelijakin saa kalaa. Mutta tottuneilla kalamiehillä on omat niksinsä. Jukalla on esimerkiksi eripituisia ongenvapoja ja erilaisia koukkuja. Matojen lisäksi hänellä on syöttinä myös toukkia.
Saimme tällä kertaa erilaisia särkikaloja ja muutaman kiisken. Kaikki suomalaiset kalat ovat syötäviä. Jukan suosikki on kuitenkin ahven.
– Perkaan ahvenen ja teen siitä fileitä. Sivelen kalan paloille kananmunaa, pyörittelen niitä vehnäjauhoissa ja paistan pannulla. Hyvää on!, hän kertoo.
Jukalla ja Tanjalla on vielä yksi vinkki aloitteleville onkimiehille.
– Koskaan ei saa toivottaa hyvää kalaonnea. Monet ajattelevat, että sellainen tuottaa huonoa kalaonnea. Ennemmin voi toivottaa vaikka ”kireitä siimoja”, Jukka naurahtaa.

1. Ongen, matoja ja muut välineet
2. Ei ole…
3. Rauhallisuus
4. Hyvää kalaonnea