Kinkku on joulupöydissä monissa kodeissa. Suomalainen syö jouluna keskimäärin yli kilon kinkkua.
Kun kinkku paistetaan uunissa, syntyy paljon rasvaa. Sulaa rasvaa ei saa kaataa viemäriin. Viemäri voi mennä tukkoon, jos rasvaa kaadetaan pesualtaaseen tai vessanpönttöön.
Viime vuonna järjestöt ja yritykset käynnistivät kampanjan, jonka tarkoitus on, että rasva käytetään uudelleen. Kampanjan nimi on Kinkkutemppu. Viime vuonna 40 000 taloutta keräsi kampanjassa rasvaa. Tänä vuonna tavoite on 100 000 kotitaloutta.
Kun kinkku on paistettu, rasva kaadetaan tyhjään ja puhtaaseen maitopurkkiin. Myös kalan tai kalkkunan rasvaa voi kerätä samalla tavalla.
Rasva viedään keräyspisteeseen. Koko maassa on 150 keräyspistettä. Yleensä ne ovat K-ruokakaupoissa
Kinkkujen rasvasta valmistetaan biodieseliä eli polttoainetta. Autoa voi ajaa kolme kilometriä polttoaineella, joka on valmistettu keskikokoisen kinkun rasvasta.
Lisätietoa: www.kinkkutemppu.fi
