Kiina lopettaa norsunluun kaupan kokonaan tämän vuoden aikana. Kiina on maailman suurin laillisen norsunluun kaupan alue. Luonnonsuojelujärjestöjen mukaan Kiinan päätös on erittäin merkittävä. Se saattaa pelastaa jopa uhanalaisen afrikannorsun sukupuutolta.
Salametsästys on Afrikassa erittäin yleistä. Norsujen määrä on romahtanut Afrikassa viime vuosien aikana. Norsuja salametsästetään erityisesti niiden syöksyhampaiden takia. Suuri osa syöksyhampaista ja norsunluusta myydään Kiinan markkinoilla. Kiinassa norsunluusta ja syöksyhampaista valmistetaan koriste-esineitä ja huonekaluja. Kiinassa on perinteisesti käytetty suurten villieläinten luita myös lääketieteen tarkoituksiin.
Kiinan valtioneuvoston mukaan kaikkien norsunluun myyjien on lopetettava vuoden 2017 loppuun mennessä. Yhdysvallat lopetti norsunluun kaupan viime vuonna. Maailman luonnonsäätiö WWF ilmoitti Yhdysvaltojen ja Kiinan päätöksien jälkeen, että villien elefanttien tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa hitusen paremmalta.
Norsunluun kauppa jatkuu kuitenkin edelleen Kiinan erikoishallintoalueella Hongkongissa. Hongkongia on painostettu lopettamaan kauppa vuoteen 2021 mennessä.
Afrikassa salametsästetään jopa 20 000 norsua vuodessa. Afrikassa elää nykyisin reilut 400 000 villinorsua. Norsun suurin uhka on salametsästyksen lisäksi elinalueiden katoaminen. Norsua uhkaavat sekä kuivuus että ihmisasutus.
Lähteet STT, HS
