Kielitaito on rikkaus

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lauri Tuisku
Uutinen julkaistu: 08.12.2016

Kansanedustaja Nasima Razmyar on Minä luen sinulle -kampanjan suojelija. Selkokeskus käynnisti juuri Minä luen sinulle -kampanjan. Siinä maahanmuuttajat lukevat ääneen vanhuksille ja kehitysvammaisille.

Nasima Razmyar syntyi Afganistanissa. Hänen perheensä muutti Suomeen, kun hän oli 8-vuotias.

Mikä suomen kielen oppimisessa oli sinusta hauskinta? Entä hankalinta?

– Ihmettelin joitakin sanoja. Mitä ne voivat tarkoittaa? Esimerkiksi mustasukkainen. Ihmettelin, miten mustat sukat liittyvät tähän.

– Sanavarastoni oli lapsena pieni. Vanhempani ja sukulaiseni eivät osanneet suomea. Minulla ei ollut esimerkiksi sukulaisia, joilta olisin oppinut uusia sanoja. Niinpä lapsena ymmärsimme veljeni kanssa monia sanoja väärin. Kutsuimme esimerkiksi kakkua kakaksi. Muistelemme näitä vieläkin ja nauramme.

Mikä on suomen kielen kaunein sana? Entä rumin?

– Aurinko on kaunein sana. Kirosanat ovat rumia!

Miten esimerkiksi maahanmuuttaja oppii uutta kieltä parhaiten?

– Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta kieltä. Kielen oppiminen sinänsä on rikkaus. Pitää käyttää kieltä. Pitää jaksaa puhua paljon.

– Suomenkieliset ystävät ovat tärkeitä. Äitini on oppinut viime vuosina paljon suomea. Hän käy uimahallissa ja juttelee siellä suomalaisten naisten kanssa. Pari rouvaa kertoo siellä äidille, miten tietty asia sanotaan suomeksi.

– Maahanmuuttajat opiskelisivat enemmän suomea, jos he tietäisivät, että he saavat kielitaidon avulla töitä. Tiedän, että monet maahanmuuttajat yrittävät todella paljon opiskella suomea. Silti työn löytäminen on hyvin vaikeaa. Se latistaa halua oppia.

Miksi Minä luen sinulle -kampanjaan kannattaa osallistua?

– Yhdessä tekeminen ja kokoontuminen ovat tervetulleita asioita. Pidän tästä myönteisestä lähestymistavasta. Uskon siihen, että isot asiat syntyvät pienten asioiden kautta.

– Ääneen lukeminen avaa maahanmuuttajille suomalaista yhteiskuntaa, joka saattaa tuntua sulkeutuneelta. Eräs maahanmuuttajien opettaja kertoi minulle, että opiskelijat olivat lukeneet oppitunneilla juttuja minusta. Se antoi heille uskoa siihen, että Suomessa voi menestyä, vaikka on kotoisin esimerkiksi Afganistanista.

– Kun luetaan ääneen, asia peilautuu toisen ihmisen kautta. Se auttaa ymmärtämään asiaa.

4 kommenttia artikkeliin ”Kielitaito on rikkaus”

  1. Maahanmuuttajat opiskelisivat enemmän suomea, jos he tietäisivät, että he saavat kielitaidon avulla töitä. Tiedän, että monet maahanmuuttajat yrittävät todella paljon opiskella suomea. Silti työn löytäminen on hyvin vaikeaa. Se latistaa halua oppia.

    Vastaa
  2. Maahanmuuttajat opiskelisivat enemmän suomea, jos he tietäisivät, että he saavat kielitaidon avulla töitä. Tiedän, että monet maahanmuuttajat yrittävät todella paljon opiskella suomea. Silti työn löytäminen on hyvin vaikeaa. Se latistaa halua oppi

    Vastaa
  3. Sinun täytyy oppia se nopeasti .Jos haluat opi suomin kieli täytyy olla suomalainen ystäviä .kun tulin Suomin .opin suomin kieli nopeas ja opin hyvin .kun tulin Suomen minä en olu ymärtää
    Mitää minä ajatellen Etta minä tarvin ystavia .
    Siten ma löysin se . Mulle on historia vaikeita .Ja sanon jos ma luen hyvin sitten voi tulla helpo . Ma luen aina historia sitten tulli helpo

    Vastaa
  4. Kaikilla uusilla kielillä alkaa oppia uusi tarina, joka eroaa sinun. Itse asiassa aloitat vertailun. Jokainen uusi sana avaa sinulle uusia mahdollisuuksia. Viestintä suomalaisten puhujien kanssa nopeuttaa tämän kielen hallintaa paremmin. Jokaisella on omat historiansa suomeksi. Kyllä, on erittäin hyvä olla ystäviä, suomalaisia.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)