Selkosanomien harjoittelija Aleksandra Sibileva on kotoisin Venäjältä. Hän esittelee venäläisiä kartanoita, jotka rakennettiin Venäjällä keisarin vallan aikana. Ne ovat tuntemattomia jopa monille venäläisille.
Kartanoon kuului tavallisesti päärakennus, talot palvelijoille, ja muut ulkorakennukset esimerkiksi hevostallit, varastot, kellarit ja pesulat. Kartanon ympärillä on yleensä puisto ja puutarha.
Vuonna 1917 Helmikuun vallankumouksen jälkeen suurin osa kartanoista hylättiin. Kartanoiden rikkaat omistajat ajettiin silloin pois.
Tällä hetkellä muutamaan kartanoon on perustettu museoita, esimerkiksi Nižni Novgorodin alueella. Kaikkiaan tällä alueella on noin sata kartanoa. Esittelen kolme niistä, jotka ovat nykyään hyvässä kunnossa.
Paroni Jominin kartano
Venäjän keisari Aleksanteri I halusi kiittää paroni Jominia ja antoi hänelle tontin. Jomini alkoi rakentaa kartanoa ja puutarhaa sen ympärille. Kun paroni kuoli, kartano siirtyi hänen pojilleen.
Neuvostoliiton aikana kartanossa oli vankila. Sodan aikana kartanoon siirrettiin ihmisiä vaarallisista paikoista.
Kun Neuvostoliitto hajosi, kartano oli pitkään tyhjä. Se meni huonoon kuntoon. Kartanoa alettiin korjata noin 12 vuotta sitten. Tällä hetkellä rakennukset ja puutarhat ovat hyvässä kunnossa. Alue on hieno paikka, jossa voi kävellä ja nauttia tunnelmasta.
Paškovin kartano
Paškovin kartano on suurempi kuin Jominin tila. Siellä oli isompi ja kauniimpi päärakennus, ja enemmän maatilan rakennuksia.
Neuvostoaikana kartanossa oli maatalousopisto. Sen jälkeen kartano oli pitkään hylätty. Pahan tulipalon jälkeen jäljelle jäi vain seinät.
Nykyään vierastalossa on hotelli. Kartanossa on myös museo.
Puškinin tila
Runoilija Aleksandr Puškinin suku omisti pitkään tilan Isossa Boldinossa. 1830-luvulla runoilija myös asui siellä. Se kausi on Puškinin tuotannossa nimetään Boldinon syksy. Aika oli Puškinille todella tuotteliasta. Puškin kirjoitti tunnetuimman runoteoksensa Jevgeni Oneginin, muita runoja sekä pienoisromaaneja.
Vuonna 1949 Isoon Boldinoon perustettiin Puškinin museo. Museossa on mielenkiintoisia näyttelyjä venäläisestä kulttuurista. Siellä on myös lapsille satumuseo.
Kartanon puisto on upea paikka. Siellä on siltoja, kauniita polkuja ja vanha omenapuutarha.

Moi,olisin kiinnostunut Kiiskilän kartanon nykytilanteesta.
Onko kunnossa ja kukahan omistaa?
Ps.minulla olisi jotain sinne kuuluvaa.
Yhteyden saa 0400201130 Sariola.
Onko tietoa Nizny Novgorodin paroneista yms
Suuren Pohjan sodan aikana?