Saarinen on yksi kahdeksasta urheilijasta, jotka nimettiin paralympialaisiin marraskuussa. Joukkueenjohtaja Kimmo Mustosen mukaan aikaisilla valinnoilla haluttiin taata urheilijoille harjoittelrauha.
– Nämä urheilijat ovat ilman muuta mitaliehdokkaita.
Saarinen edustaa rovaniemeläistä Santa Claus Ski Teamia. Hän oli edellisissä paralympiakisoissa Suomen ainoa vammaislaskija. Saarisen suuri tavoite on seuraavissa, Sotšin kisoissa.
Kaikki alppilajit hallussa Saarista voi nimittää todelliseksi alppinistiksi, sillä hänen lajejaan ovat kaikki alppilajit syöskylaskusta suurpujotteluun.
– Olin lasketellut yhdellä jalalla jo kymmenvuotiaana. Tajusin vasta Naganon talviolympialaisten aikana, että myös vammainen ihminen voi olla huippu-urheilija. Se tavallaan muutti koko asetelman, Saarinen kertoo.
Saarinen on Suomen menestynein vammaisalppihiihtäjä. Hän kertoo, että voi oman menestyksensä avulla edistää vammais- ja naisurheilun asemaa. Saarinen pitää tärkeänä asiana ihmisten välistä tasa-arvoa.
– Naiset urheilevat vähemmän kuin miehet. Vammaiset naiset urheilevat vielä vähemmän kuin vammaiset miehet. Vammaisjärjestöillä pitäisikin olla enemmän mahdollisuuksia tukea tätä toimintaa.
Sotšin paralympialaiset järjestetään 7.–16.3.2014.
Teksti Petri Kiuttu Lähteet SLU, STT
