Kaikki valmista olympialaisiin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.01.2018

Kaikki on valmista Pyeongchangissa Etelä-Koreassa. Olympialaiset alkavat siellä kolmen viikon kuluttua.

Itse asiassa Pyeongchangin olympialaiset pidetään usealla paikkakunnalla. Luistelut ja jääkiekko kilpaillaan Gangneungin kaupungissa rannikolla. Hiihto- ja alppilajien kilpailut järjestetään hiihtokeskuksissa sisämaassa.

Hiihtolajien kilpailut järjestetään Alpensian hiihtokeskuksessa. Etelä-Koreassa on talvella vain vähän lunta. Siksi suurin osa hiihtolatujen lumesta tehdään lumitykeillä. Alpensian hiihtoladut sijaitsevat osittain golfkentän päällä.

Suomesta lähtee olympialaisiin noin 110 urheilijaa. Olympialaisiin lähtee myös johtajia, lääkäreitä, suksien huoltajia ja valmentajia. Suomesta lähtee siis yhteensä yli 200 ihmisen joukkue. Etelä-Koreasta saa toki ruokaa, mutta silti Suomen joukkue vie mukanaan 60 pakettia suomalaista kahvia ja 900 pussia pikapuuroa.

Asunnoista lomapaikkoja

Urheilijat asuvat uusissa kerrostaloissa Alpensian kisakylässä. Eteläorealaiset käyttävät taloja loma-asuntoina kisojen jälkeen.

Eteläkorealaiset eivät ole vielä innostuneet olympialaisista. Eteläkorealaiset eivät juuri harrasta talviurheilun lajeja. Etelä-Korea on menestynyt talvilajeissa lähinnä taitoluistelussa. Vielä ei tiedetä, mitä kisapaikoille tapahtuu olympialaisten jälkeen. Onko niille käyttöä?

Olympialaisten kilpailuihin on myynnissä noin miljoona pääsylippua, kertoo Helsingin Sanomat. Viime vuoden lopulla niistä oli myyty noin puolet.

Lähteet Yle, Helsingin Sanomat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)