Juice Leskinen täyttäisi 70 vuotta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.02.2020

Juice Leskisen juhlavuonna julkaistaan muistelmateos. Muistelmat pohjautuvat Leskisen radiohaastatteluihin.

Juice on suomalaisen rockmusiikin tärkeimpiä hahmoja. Leskinen on suomenkielisen rockmusiikin eräänlainen isähahmo.

Juice Leskinen syntyi 19. helmikuuta 1950. Hän täyttäisi siis tänä vuonna 70 vuotta. Leskinen kuoli 24. marraskuuta 2006.

Juice Leskinen toi 1970-luvun alussa suomalaiseen rock-musiikkiin suomen kielen. Leskinen oli loistava sanoittaja ja tarkka kielenkäyttäjä.

Vielä 1970-luvun alussa suomalaiset pop- ja rock-laulajat esittivät lähinnä ulkomaisia lauluja, jotka käännettiin suomen kielelle. Aikaisemmin suomenkielistä popmusiikkia ei vielä ollut.

Juicen 70-vuotispäivänä ilmestyy Juice puhuu – Kootut muistelmat. Teos pohjautuu Juice 40 -sarjaan, joka esitettiin tamperelaisessa Radio 957:ssä vuonna 1990. Sarja kesti 40 tuntia. Muistelmateoksen toinen osa julkaistaan ensi syksynä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)