Joulukukat ovat tärkeitä suomalaisille

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Maria Österlund
Uutinen julkaistu: 02.12.2014

Suomalaiset rakastavat joulukukkia. Melkein kaikki suomalaiset ostavat kukkia jouluna.

Kukkia ostetaan kotiin ja niitä annetaan joulutervehdyksinä sukulaisille ja ystäville.

Hyasintti on tavallisin joulukukka. Se on myös yksi vanhimmista joulukukista. Hyasintteja myytiin jouluna jo 1860-luvulla.

Hyasintista ja muista sipulikasveista tuli joulukukkia, koska ne kukkivat talvella, jolloin on vähän valoa ja lämpöä.

Kielosta ja syreenistä tuli suosittuja joulukukkia 1800-luvun lopulla. Joulutähti tuli Suomeen 1930-luvulla. Se on nykyään yksi suosituimmista joulukukista,

Hyasintit ovat suosittuja myös nykyään. Viime vuonna niitä myytiin peräti 2,4 miljoonaa kappaletta. Toiseksi eniten myytiin joulutähteä, 1,9 miljoonaa kappaletta. Kolmanneksi suosituin on amaryllis, jota myytiin melkein miljoona.

Joulukukat ovat perinteisesti punaisia. Myös valkoinen on nyt suosittu väri.

Viileys tekee hyvää

Joulukukista halutaan nauttia mahdollisimman pitkään. Sipulikasvit ja leikkokukat kannattaakin säilyttää viileässä yön yli. Siten ne pysyvät tuoreina pidempään. Jos ulkona on useita plus-asteita, voi kukat viedä parvekkeelle yöksi.

Sipulikasveja ei tarvitse kastella kovin paljon. Sipulissa on melkein kaikki, mitä ne tarvitsevat.

Niitä voi kastella varovasti suihkuttamalla vettä suihkepullosta.

Joulutähti ei pidä viileästä. Se pitää valosta ja lämmöstä. Joulutähteä pitää suojella kylmältä. Se pitää tuoda nopeasti kaupasta kotiin. Joulutähti pitää lämpimästä paikasta, missä ei ole vetoa.

Joulutähteä tulee kastella varovaisesti. Pieni määrä vettä silloin tällöin riittää.

Jos joulutähteä hoitaa hyvin, se kukkii kauan ja kauniisti.

Yhdistele kukkia ja koristeita

Kukkakauppias Saija Sitolahti Järvenpäästä neuvoo käyttämään mielikuvitusta, kun tekee kukkakoristeita.

– Erilaisia kukkia voi yhdistellä. Kukkia ja joulukoristeita voi myös yhdistellä. Jouluna myös kukat saavat kiiltää ja kimmeltää, hän sanoo.

Yksi kommentti artikkeliin ”Joulukukat ovat tärkeitä suomalaisille”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)