– Reiluun viiteen vuoteen on mahtunut keuhkoveritulppa ja useita käsileikkauksia. Eva ei kuitenkaan ole halunnut antaa periksi. Ei edes silloin, kun olen sitä hänelle itse ehdottanut. Eva on hyvin määrätietoinen, Eva Wahlströmin valmentaja Risto Meronen sanoo.
Wahlströmin ammattilaisura on kestänyt viisi vuotta. Wahlström on nyrkkeillyt 15 ottelua. Ura on ollut katkolla monta kertaa. Wahlströmillä oli jo nuorena vaivoja alaselässä. Selkä- ja käsivaivat olivat kuitenkin pientä, kun sitä vertaa keuhkoveritulppaan.
– Kun minulla oli verenohennuslääkistys, en saanut vuoteen lyödä tai ottaa iskuja vastaan ollenkaan. Miten nyrkkeilijä voi silloin harjoitella? Treenasimme siis vuoden ajan pelkkää liikkumista. Silloin päätin, että jos enää ikinä pääsen MM-otteluun, voitan sen hyvällä liikkeellä.
Pari vuotta sitten Wahlström luuli, että hänen uransa oli loppu. Sitten tuli asennemuutos.
– Nyrkkeily ei ole enää minulle tärkein asia. Jokainen treeni on lahja. Lapseni on nyt tärkein asia. Aiemmin ajattelin, että olen kova ja kestän mitä vain. Nyt osaan myös levätä.
– Eva elää voimakkaasti tunteella. Peilistä katsoo hänen paras tukijansa ja pahin vastustajansa, Meronen toteaa.
Wahlström myöntää, että huippu-urheilu on vaatinut uhrauksia.
– Olen luopunut monesta asiasta. Olen kuitenkin halunnut luopua niistä, en ole joutunut luopumaan. Sairauden aikana tajusin, kuinka hurjaa huippu-urheilijan elämä on. Rakastan silti sitä ja aion jatkaa uraani niin kauan kuin pystyn.