Napolin seudun mafia eli Camorra on vuosikymmeniä kuljettanut laittomasti vaarallista jätettä luontoon. Myrkkyjätettä on Napolin alueella ainakin tuhansia kiloja. Kymmeniä miljoonia tonneja jätettä on poltettu. Roskien joukossa on sekä kotitalous- että teollisuusjätettä. Italian maaseudulle on kuljetettu jopa ydinjätettä Saksasta.
Järjestäytynyt rikollisuus hallitsee täysin Napolin alueen jätehuoltoa. Se hoitaa jätehuoltoa liiketoimintana, eikä sen toimiin uskalleta tai haluta puuttua. Ihmiset pelkäävät henkensä edestä.
Napolin ja Casertan maakuntien alueen kaupunkeja Acerraa, Nolaa ja Marigianoa kutsutaan kuoleman kolmioksi. Alueen hedelmällinen luonto on pilattu vaarallisella jätteellä. Roskavuoret pilaavat maiseman, eikä alueella voi enää viljellä. Maa on täysin saastunut.
Angelo Ferrillo pitää internetissä Palava maa -blogia. Hän sanoo, että ongelma on mafian lisäksi koko yhteiskunnassa. Napolin alueella on paljon korruptiota eli lahjontaa. Sitä käytetään yleisesti asioiden hoitamisessa ja taloudellisen hyödyn ajamisessa.
– Nämä ongelmat yltävät aina maan korkeimpaan johtoon saakka, Ferrillo sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.